четвъртък, 26 юни 2008 г.

И Прокуратурата, и Столичната дирекция на полицията, са безхаберни към три решения на Съда по екологичното законодателство


Национално Движение Екогласност
Член на Приятели на Земята Интернешънъл
Изх. № 06-26 / 26.06.2008


До г-н Жозе Мануел Барозо
Председател на Европейската комисия
До г-н Ставрос Димас
Еврокомисар по околна среда

Чрез Софийска Градска прокуратура
/ на № 14202/07 от 23.06.2008 г. /
До Апелативна прокуратура – София
Копие: До Върховна касационна прокуратура
/ на № 21279/2007 г. /


Относно: България – След кмета Бойко Борисов и Прокуратурата, и Столичната дирекция на полицията, са безхаберни към три решения на Съда по екологичното законодателство. Жалба до Апелативна прокуратура - София
Референция за ЕК: Наши писма от 15.09.2006, 10.12.2007 и 14.05.2008 г. и Ваши писма от 18.10.2005 и 31.05.2006 г. - ELARG/A2/BC D(2005) 5817 и ENV.E.3/JPA/cs D(2006) 10721

Уважаеми господин Барозо,
Уважаеми господин Димас,
Уважаеми господа Прокурори,
Вчера Национално Движение Екогласност-Член на Приятели на Земята Интернешънъл, получи Постановление от 20.06.2008 г. на Градска прокуратура – София, с което се отказва образуване на досъдебно производство и се прекратява прокурорска преписка № 14202/2007, образувана по повод изпратен на 10.12.2007 г. сигнал от НД”Екогласност”. В този сигнал до Прокуратурата, както и в три жалби до Европейската комисия - от 15.09.2006 г.(заедно с още 12 екологични граждански организации), от 10.12.2007 г. и от 14.05.2008 г., ние изложихме факти за порочността на действията на Столична община и кмета г-н Борисов, относно неспазване на екологичното законодателство при управление на битовите софийски отпадъци и безхаберието към върховенството на Закона.
Тъй като не сме съгласни с това Постановление на Градска прокуратура – София, го обжалваме в срок пред Апелативна прокуратура – София и едновременно пред Европейската комисия във връзка със започналата процедура срещу България за нарушение на екологичното законодателство, като предлагаме да се извърши допълнителна проверка по следните въпроси.
1. Защо след погазването от кмета на София Бойко Борисов на три решения на българския съд, сега с това Постановление се доказва, че в случая и Прокуратурата, и Столичната дирекция на полицията, са безхаберни към тези три решения на Съда по въпроса с битовите отпадъци на гр. София, които съдебни решения са в рамките на закона и на европейското екологично законодателство? При това са постановени от българския съд по време на извършваната от тези две институции проверка на сигнала от 10.12.2007 г. на НД”Екогласност” до Главния прокурор Борис Велчев, както следва:
- По дело № 12637/2007 Върховният административен съд с Определение от 19.12.2007 г. обявява, че Министерският съвет на 15.11.2007 г. не е взимал решение за повторно отваряне на депото в Суходол, както лъжовно бе обявил кмета на София пред всички български медии, за основание при действията на Столична община, заедно с изпращане на жандармерията за окупация на жилищния квартал “Суходол”.
- По дело № 4416/2007 Административен съд-София град, с Определение от 07.03.2008 г. обявява незаконността на действията на Столична община за реализация на инвестиционното си предложение за отреждане и изграждане на площадка с. Горни Богров, съобщено от кмета на София на заседание на Столичния общински съвет на 22.02.2007 г. Съдът определя становището на Министерството на околната среда и водите от 28.12.2005 г. за неприлагане в случая на регламентираните с глава шеста на ЗООС(Закона за опазване на околната среда) процедури по ОВОС(Оценка на въздействието върху околната среда) и/или екологична оценка, като “волеизявление по същество, което няма характера на властническо такова”.
- По дело № 6181/2007 Административен съд-София град, с Решение от 23.04.2008 г. обявява незаконността на действията на Столична община за повторно отваряне на депото в Суходол, поради липсата на проведена процедура по ОВОС, както и още други закононарушения.
2. Липсва проверка от Столичната дирекция на полицията и Прокуратурата, защо кметът Бойко Борисов си позволява да нарушава българските закони и европейското екологично законодателство. В тази връзка не са проверени и анализирани фактите по откритата процедура за наказание от Европейската комисия срещу България – за липсата на ОВОС при управлението на битовите отпадъци на гр. София.
3. Съгласни сме напълно с констатацията в Постановлението от 20.06.2008 г. на Градска прокуратура – София, че разпоредбите на ЗООС и на ЗУО(Закона за управление на отпадъците) вменяват на кмета на общината Бойко Борисов основното задължение по управлението на дейността по битовите отпадъци в гр. София.
Но никъде в Постановлението не се анализират тези действия/бездействия на самия кмет?
4. Липсва проверка защо не е прилагана процедура по ОВОС при горните действия на кмета, в това число липсва в Постановлението от 20.06.2008 г. важното доказателство от ефира на едно българско национално радио, когато Б. Борисов нарече ОВОС – “парче хартия”.
5. В Постановлението от 20.06.2008 г. на Градска прокуратура – София, ИЗОБЩО липсва обяснение за извършена проверка по следните въпроси, поставени в горния наш сигнал от 10.12.2007 г. до Главния прокурор на Република България г-н Борис Велчев.
5.1. Дали признатите от г-н Бойко Борисов пред Софийска градска прокуратура, в неговия сигнал от 20.11.2007 г., нанесени щети на СО в размер на 53 963 836 лв.(които по наши сметки възлизат вече на над 100 милиона лева за излишното балиране!), не следва да се търсят от Столична община като регресивен иск лично към Бойко Борисов? Тези щети са свързани с отказа за намеса на кмета по искането от НД”Екогласност” за прекратяване на трите договори за балиране на битовите отпадъци (за което продължава след пет съдебни заседания адм.дело № 04310/2006 г. в Софийски градски съд), относно посоченото с документи(протоколи на МОСВ и МЗ) виновно неизпълнение от фирмите-оператори като ‘Изпълнител”, с “Възложител” Кмета на Столична община, при следните обстоятелства:
5.1.1. Изпълнителят е нарушил чл. 5, т. 3 и т. 13 от договорите, в частта “да осигури гарантирана цялост на балата 3 години”;
5.1.2. Изпълнителят е нарушил чл. 5, т. 7 - “да не допуска замърсяване на околната среда”;
5.1.3. Възложителят е нарушил чл. 8, като не е съставял констативни протоколи при нарушаване целостта на балите;
5.1.4. Възложителят е нарушил чл. 12, като не е извършвал „текущ контрол по изпълнението на поръчката”;
5.1.5. Възложителят е нарушил чл. 13, като не е изискал от Изпълнителя „да извършва работата без отклонение от поръчката”;
5.1.6. Възложителят е нарушил чл. 18, като не е прекратил договорите по т. 3 от този член – при виновно неизпълнение на задълженията от Изпълнителя, продължило повече от 20 дни, с отправяне на 15-дневно писмено предизвестие. В този случай СО не изплаща нито обезщетение, нито неустойка към виновната страна по договорите;
5.1.7. Не бе изпълнено Заявлението на НД”Екогласност” по Закона за достъп до обществена информация – вх. № 94-ЗДОИ-124/17.11.2006 г., в частта му за получаване копия от протоколите за проверки на площадките за балиране, извършени от Столичен инспекторат към СО, което можеше да възбуди спазването на договорите.
5.2. Относно изпращането на жандармерия срещу мирни граждани от квартал “Суходол” и започване на депонирането без ОВОС и без предписаното предварително третиране:
5.2.1. Има ли решение на Министерския съвет за отваряне на депото в Суходол без ОВОС?
5.2.2. По чия заповед жандармерията и полицията са изпратени в Суходол на 04.12.2007 г. и се намират още там, и кой ще плати тази щета за Столична община?
5.2.3. Защо СО и кметът се позовават на Решение № 12-ДО-907-00 от 03.12.2007 г. на директора на РИОСВ-София, като разрешаване на депонирането, започнало от 04.12.2007 г. под прикритието на жандармерията, което продължава и в момента, когато:
5.2.3.1. Това решение има съвсем друг предмет – то разрешава само “временно съхраняване, предварително третиране, обезвреждане(депониране) и транспортиране” за площадката в Суходол;
5.2.3.2. Това решение на РИОСВ-София, не се изпълнява и в предписанието му в т. 2.1. – за предварителното третиране на постъпващите отпадъци преди тяхното депониране в инсталация за сепариране на рециклируемите компоненти – метали, хартия, картон, пластмаса, стъкло;
5.3. Защо не са изпълнени изискванията на ЗООС(Закона за опазване на околната среда) за извършване задължителната процедура по ОВОС при това повторно отваряне на депото в Суходол, когато в т. 26 от Приложение № 1 към ЗООС е посочено категоричното задължение за провеждане процедура по ОВОС при “депа за неопасни отпадъци, всички приемащи над 10 тона отпадъци в денонощие или с общ капацитет над 25 000 тона...”?
Национално Движение Екогласност, като гражданска екологична организация регистрирана по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, по този дългогодишен екологичен проблем за гражданите на столицата на България не може да приеме за обосновани направените изводи в Постановлението от 20.06.2008 г. на Градска прокуратура – София, че “действията на всички органи и длъжностни лица досега са били в рамките на закона” и “не може да се счита, че съществуващият проблем е в резултат на бездействие на лицата, отговорни за решаването му”, поради което
НАСТОЯВА за ИЗВЪРШВАНЕ на ДОПЪЛНИТЕЛНА ПРОВЕРКА, която да даде отговор на горните поставени от нас въпроси.
С уважение,

Петър Пенчев
Зам.-председател

Няма коментари: