четвъртък, 20 декември 2007 г.

ЧОВЕКЪТ С ПОДХОДЯЩИЯ БРАТ

От Медиапул:

Дисквалифициран проект ще обновява Централна гара – София
Фирма на брата на главния архитект едновременно спечели и загуби опорочен конкурс

Реализирането на идеите на Министерството на транспорта и Столична община за обновяването на софийската Централна гара започна с грандиозен скандал още на ниво архитектурни проекти. Журито, което бе поставено под шапката на транспортното ведомство, трябваше да избере победител измежду проектите на 5 екипа архитекти. В началото на общественото обсъждане, което се проведе в сградата на Централна гара, стана ясно, че фирма “Архитектоника студио“ едновременно печели и губи конкурса.

Представител на конкурсната комисия обяви, че за нейното архитектурно решение единодушно са гласували всички членове на журито. Тя обаче е дисквалифицирана за наградата от 15 000 лева, защото не е спазила основното изискване на конкурса да пусне своя проект анонимно.

Абсурдът се задълбочи, след като от комисията съобщиха на останалите архитекти, че въпреки дисквалификацията “Архитектоника студио“ ще си остане първа, а министърът на транспорта Петър Мутафчиев каза, че проектът ще бъде купен. Платени ще бъдат и другите четири идеи, но не стана ясно на какви цени

В последствие се разбра, че във въпросната фирма единият от тримата управляващи е братът на главния архитект на София Петър Диков – Калин Диков. На медиите бяха раздадени материали около процедурата, в която вероятно по случайност, името на дружеството на Калин Диков бе объркано и записано като “Архитектурно студио“.

Въпреки че беше поканен да присъства на представянето на проектите, Петър Диков бе решил да пропусне събитието. Вместо него като представител на Столична община дойде зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов.

Въпреки скандалният избор, един от авторите на класирания на второ място проект – архитект Емил Попов заяви, че няма да обжалва процедурата.

“Ние искаме да се гледат самите проекти, а не “жълтата“ страна на този конкурс. Въпреки това ние сме на мнение, че не може след като първия бъде дисквалифициран, вторият да си остане втори“, добави той.

Зам.-шефът на Национална компания “Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) Христо Алексиев заяви пред Mediapool, че ще започнат разговори с архитектите участвали в конкурса с цел намиране на оптималния проект за реконструкция на гарата. Обновяването на сградата трябва да започне през 2008 година. По думите на Мутафчиев цените за този проект варират между 8 и 32 милиона лева.

Мол до Мол-а

Три от общо четирите архитектурни фирми, които направиха своите презентации в сряда, наблегнаха на нуждата да се изгради поредния Мол в София – този път в непосредствена близост до Централна гара. Дисквалифицираният победител в конкурса “Архитектоника студио“ наблегна и на нуждата от построяването на два небостъргача до гарата. Те ще се падат точно зад паркинга на Централна автогара. В тях ще трябва да се помещава освен администрацията на БДЖ и НКЖИ и търговски помещения. За пазар е отделено мястото и в ротондата на предгаровия площад. Мол е заплануван да се строи и в промишлената зона, която се намира след железопътните коловози.

Поради тази причина от “Архитектоника студио“ са предвидили топла връзка на височината на сегашните козирки на гарата до Мол-а отвъд релсите. Тя ще се използва и за слизане до пероните. Архитектите от това дружество предлагат използването на втория етаж на гарата за отмора и отново за търговски цели. С цел разведряване на атмосферата се предвижда слагането на прозрачни покриви и стени на сградата.

Класираният втори в конкурса проект на арх. Емил Попов се занимава основно с обновлението на самата сграда на Централна гара и единствен не предвижда построяване на Мол. Той предлага създаването на директна връзка от транспортните възли на София (метро, надземен транспорт) до пероните на гарата. Касите ще бъдат разположени по пътя на основния пътникопоток. Според арх. Попов “нуждата от премахването на ротондата е също толкова ясна, колкото е ясно, че единият от собствениците на спечелилата фирма е брат на главния архитект на София“.

По думите му голямото бяло покривало на ротондата скрива перспективата около сградата на Централна гара и след реновирането й, то трябва да бъде махнато.

Класираните на трето и четвърто място проекти бяха почти идентични като идея с дисквалифицирания победител. И двата се концентрират върху нуждата от изграждане на Мол-ове зад Централна автогара, които да бъдат поставени на една линия с жп гарата.

Между Мол-а и гарата се предвижда изграждането на небостъргач за бизнес и административни цели. Обосновката на тези предложения варираха от добрите транспортни връзки с предгаровия площад и нуждата да се намери финансиране на проекта за реновиране на софийската Централна гара

Заелият четвърто място арх. Владислав Николов от фирма “Никонсулт“ дори не намери за нужно по време на представянето на своя проект да говори за гара. Той представи пред публиката идеи за строеж на чудесен Мол и висока сграда, които биха могли да уплътнят пространството . Никой от архитектите не предложи вместо търговски център, там да бъде изграден парк.

В крайна сметка и Петър Мутафчиев, и Велизар Стоилов погледнаха благосклонно на Мол-овете. Според тях ако се даде на частен инвеститор правото да строи на държавно-частните терени около Централна гара, то реновирането й няма да струва пари на закъсалите финансово институции. Мутафчиев дори заяви, че ако НКЖИ влезе с дял в подобно начинания може по-лесно да генерира средства за поддръжка на железопътната инфраструктура.

Няма коментари: