С Т А Н О В И Щ Е
На НД „Екогласност”,
Във връзка със заповед РД-09-09-06/26.01.2009г. на главния архитект на гр. София, в която се нарежда да се проведе обществено обсъждане на проект за Изменение на Общия Устройствен План (ИОУП) на Столична община и на Екологична Оценка (ЕО) на проекта за ИОУП на СО
В последните няколко години сме свидетели как с много пари и с много нарушения на българското и европейското законодателства общинските чиновници правят опит да наложат на нас, гражданите, устройствен план на Столичната община, чрез който на практика да се прикрият всички досегашни незаконосъобразни действия, нарушаващи екологията, водещи дo
Общинската фирма „Софпроект – ОГП”, създадена специално за изготвянето на общия устройствен план на София, е усвоила повече от 10-15 млн лева общински пари като е произвела продукт с огромен негативен ефект върху развитието на града в Софийското поле. Запазено е преуплътняването и големия процент обитаване в компактния град, изведено е като правило задръстването и транспортно- и екологично-неефективните трасета, унищожена е напълно идеята за зелени клинове и връзки със съседните планини, не предвижда нито един кв. метър водни площи, при условие, че 2 млрд куб.м. вода минават през Софийското поле за една година, не предприема никакви мерки срещу убийствения шум от железопътния транспорт, летището и автомобилния трафик, както и не посочва никакви мероприятия за преодоляване на риска от аварии, катастрофи на влакове, самолети и всякакви други тежки превозни средства. Оставя железопътните трасета през сърцето на града, при положение, че 90% от трафика им е товарен, вкарва интермодален терминал с повече от 1 000 от най-тежките контейнеровози в сърцето на града /р-н Слатина/ и оставя доказано несъстоятелния в екологично и транспортно отношение летищен терминал на същото място. Нарушавайки Наредба 2 за комуникативно-транспортните системи на урбанизираните територии, оставя во век и веков задръстен града, притиснат от неефективни автомагистрали, по които се смесват тировете с колите, извозващи сметта на града, градските автобуси и хората, които си превозват храна за домашните животни между Казичене, Кривина, Долни Богров, Мусачево, Яна, Желява и всички останали села.
Така проектираната транспортната инфраструктура показва, че авторите на ИОУП са професионално транспортно некомпетентни, екологично неграмотни и защитават някакви корпоративни бизнес интереси на фирми доствчици на петролни продукти.
Без да се спираме на недомисления, направо нескопосано предвиден в ИОУП обходен път за тежки камиони край с. Мрамор, който не би могъл да изпълни функциите си, и папагалски повтарящия всички лъкатушения на река Блато свързващ път между селата Мрамор и Мировяне, ще споменем два примера:
Многократно ние гражданите на район Връбница, заедно с тези на с. Мрамор, на всякакви форуми, както и на самото публично представяне на ОУП през февруари миналата година
Абсолютно безумие и непознаване на конкретната устройствена обстановка е последната редакция на ¨Западна тангента¨ показана в края на миналата година, преминаваща по ул. Монтевидео, преминаваща през най-свлачищните и най-озеленените части на Западния парк, северозападно от Голяма Конювица, южно от квартал Люлин и отново през най-озеленената и девствена част на Северния парк и Мендрите на река Какач.
Като пример за увреждане на все още напълно некомпрометиран терен и на богата с биоразнообразието си природна зона е проектното трасе на северозападната част на автомагистрала „Тракия”, която унищожава половината землище на с. Мрамор и ликвидира напълно влажните зони край язовир Мрамор между с. Мрамор и кв. Волуяк – за тази зона има внесено в МОСВ предложение от сдружение „ЕКО МРАМОР” за включването и в европейската екологична мрежа „Натура 2000’ поради изключителната си ценност в орнитологично отношение – 175 вида птици, от които 47 в червената книга на изщезващите видове. СНЦ „ЕКО МРАМОР” многократно е подавало становища относно тази отсечка на магистралата до Столична община, ДАГ и всички институции, изказвало е своята неизменна и твърда позиция на всякакви публични форуми /декември 2007 на презентацията на ОУП в съюза на Архитектите, представянето на ОУП в район Връбница през февруари 2008г, работната среща в ДАГ в края на май 2008г./. За съжаление въпреки привидно приети тези и други предложения от страна на ДАГ, ИОУП не отразява разумните желания на хората да участват в проектирането на средата, в която ще живеят те и поколенията след тях.
Следва логичното наше заключения, че всички т.нар. „обществени обсъждания” и презентации се правят про-форма - за хвърляне прах в очите на хората тук и в наблюдаващите ни европейски институции.
Ние гражданите, не приемаме това ИОУП, още по-малко неговата Екологична оценка. Редно би било това да бъде Комплексна Стратегическа Екологична Оценка, а не просто Екологична оценка с характера на стъкмистика на посредствен студент или защита на подробни устройствени планове, затапващи потенциални основни транспортни артерии и публични пространства – всичко това в ущръб на градската среда и условията за по-добър и пълноценен градски комфорт.
Настояваме за изготвяне на КОМПЛЕКСНА СТРАТЕГИЧЕСКА ЕКОЛОГИЧНА ОЦЕНКА ЗА Столична община, Софийска област, Пернишка и част от Кюстендилска области с цел защита на екоядрата, екокултурата, ековръзките и на защитените заони в урбанизираните територии, както и комплексно-стратегическа оценка на зелените клинове и връзки, водно-рекреативната и речна система, така също и условията за обитаване.
Основания за искането на подобна оценка ни дават всички нарушения на Закона за опазване на околната среда и Наредбите за екологична оценка и ОВОС/ както и явния конфликт на интереси, съпътстващ дотук цялостния процес на изготвяне на ИОУП и Екологичната оценка към него. Видно от първите две страници на доклада за Екологичната оценка е, че възложителя ОП „Софпроект – ОГП” е и автор на ИОУП, който следва да бъде оценяван. Изготвилият плана плаща на оценителя на същия план и още по-скандалното е, че авторите на на устройствения план в процеса на изготвянето му са станали собственици на територии под т.нар. зелени клинове, осъществяващи връзките между Витоша и Южен парк 3 на територията на Киноцентъра, която е държавна, истински и естествено озеленена и представлява една от най-ценните ековръзки между Витоша и централните градски части. Видно от приложените документи е, че възползвайки се от служебното си положение и в явен ущръб на обществения интерес за екологизиране на градската среда, авторите на изменението на устройствения план не само са придобили неправомерно имоти в зеленото сърце на подвитошките територии / най-зелената част/, но и са провели процедури по застрояването им. Със съдействието на бившия главен архитект, бившия зам. кмет, настоящия главен секретар, както и плеяда юрисконсулти и главни експерти в Столична община и р-н Витоша, са нанесени щети на града ни , поради което смятаме, че всичко изготвено от този екип, както и предложената Екологична оценка не следва да бъдат разглеждани, както не следва да бъдат приемани за да не се подлагат на изпитание и душевни терзания настоящите общински съветници при разглеждането и промените на предложеното ИОУП; поради същите съображения напазарувани имоти в най-зелената, най-екологично ценната територия между Витоша и града, киноцентъра и ботаническата градина.
На основание на гореказаното предлагаме да се извърши обстойна проверка на целесъобразността и правомерността на всички частични изменения за промяна на устройствения план, подвитошките територии от Княжево до Панчарево, от Герман до Ихтиман, от Владая до Даскалово, както от Мало Бучино до Божурище.
След което трябва да се изготви ново подробно комплексно задание, обсъдено и прието от гражданите на София, за устройствен план, защитаващ публичния интерес, екологичните норми, енергийно ефективните решения и местообитанията на човека.
Не приемаме предложените изменения на устройствения план, както и услужливата екологична оценка към него и предлагаме Столична община да изиска възстановяване на сумите, изразходвани за тях, както и преструктуриране на общинската фирама „Софпроект – ОГП” в нова общинска структура, обединяваща ДАГ, „София-проект” и въпросната „Софпроект-ОГП”.
На практика ние гражданите, за никъде не бързаме, така или иначе си стоим в задръстването на града, изложени сме на постоянен стрес, тъгуваме по отсечените дървета и замърсените реки и живеем с мечтата и очакването за нещо по-добро.
С оглед излизане от транспортния хаос и нарушената зелено-водна система и преодоляване на презастрояването предлагаме работата по изготвянето на нов ОУП да започне с изготвянето на единна екологична и енергийно-ефективна концепция за транспортно-комуникационна мрежа във всичките и елементи – автомагистрали, ж.п., летища, скоростни влакове, леко метро, скоростен трамвай, бусове, велосипедни алеи, транспортно успокоени пешеходни зони и др., както и единна хармонична зелено-водна система за зелени клинове, зони Натура 2000 за превръщането на урбанизираните територии на Столична община в „NATURA HOMINI” /Натура за човека/.
Убедени сме, че с успешното решаване на тези две основни направления ще се осигури възможността и за поетапното и правилно решаване на проблемите с обитаването, населението, гробищните паркове, битовите отпадъци и всичко останало.
Няма коментари:
Публикуване на коментар